Projektille annetaan nyky yhteiskunnassa useita erilaisia, osin jopa
ristiriitaisia merkityksiä. Projekteilla voidaan tarkoittaa kertaluontoista,
monelle osapuolelle yhteistä tehtävää.
Se voi toisaalta tarkoittaa
määräaikaista organisaatiota, tavoitteellista, rajattua tehtävien
jatkumoa tai ongelmaa, joka on aikataulutettu ratkaistavaksi.
Joillekin
projekti voi tarkoittaa yleisemmin johtamisympäristöä, jonka
tehtävänä on toimittaa yksi tai useampia tuloksia rajatun liiketoimintasuunnitelman
mukaan. Joissakin määritelmissä korostetaan, että projekti on ainutkertainen toimeksianto tiettyjen vaatimusten, esimerkiksi
tavoitteiden, ajan, kustannusten ja laadun suhteen. Eräissä
määritelmissä nostetaan lisäksi esiin, että erona muihin toimeksiantoihin
projekteilla on erikseen määritelty organisaatio.
Muunlaisesta
tekemisestä projekti poikkeaa monien määritelmien mukaan siinä,
että sillä on alku ja loppu – projekti ei jatku ikuisesti.
Oppikirjoissa usein kuvataankin, että projekti on ennalta
määritettyyn päämäärään tähtäävä, monimutkaisten ja toisiinsa liittyvien
tehtävien muodostama ajallisesti, kustannuksiltaan ja laajuudeltaan rajattu
ainutkertainen kokonaisuus.
Projektien johtamiseen on kehitetty monia erimalleja,
käytännössä kuitenkin projektiympäristöjen ainutkertaisuus aiheuttaa sen että
ei ole olemassa yhtä ja ainoata tietä, vaan useampi polku johtaa maaliin.
Faktaa on kuitenkin se, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tämä jo
kliseeksi muodostunut lause pätee myös projektiympäristössä.
Oma kokemusympäristö on lähinnä erilaisista toimitusprojekteista,
joihin olenkin tässä vuosien varrella (2009-2012) kehittänyt oman
projektimallin.
Toimitusprojekti eroaa tyypillisesti tuotekehitysprojektista
siinä, että toimitusprojektin implementointivaiheessa muutoksia toteutetaan
enää ainoastaan muutostenhallinnan kautta.
Tämä ei tarkoita sitä, että muutoksia ei voida tehdä, eikä myöskään sitä
että toimitusprojekti ei voisi olla ketterä, vaan kyse on enemmänkin siitä että
projektin laajuudesta, hinnasta ja aikataulusta on useimmiten sovittu jo ennen
implementointivaiheen aloittamista. Juuri tästä syystä toimitusprojekti vaatiikin
suunnitelmallisemman ja prosessimaisemman lähestymistavan, jonka vaiheet
alkavat jo projektin/myyntimahdollisuuden tunnistusvaiheesta.
Projektimalli
Parhaimmillaan projektijohtaminen on prosessi (projektimalli), jonka toleranssit ovat ennalta asetettu, mutta koko toiminta johtaa ennalta suunniteltuun pisteeseen.
Se kokoaa yhteen yhdessä projektisuunnitelman kanssa mm. seuraavat elementit:
- Esisuunnitelma (project brief)
- Liiketoimintasuunnitelma (Business case)
- Projektisuunnitelma
- Tuotekuvausdokumentaatio
- Sidosryhmienhallinta (sitoutuminen/sitouttaminen)
- Riskienhallinta
- Muutostenhallinta
- Konfikuraation ja versioidenhallinta
- Laajuuden- / kustannusten- / aikataulujenhallinta
- Resurssienhallinta
- Laadunhallinta ja johtaminen (määritykset, mallinnus, koekäyttö jne)
- Kokonaisuudenhallinta
Lähteet:
Projektijohdonpätevyys 3,0 (PRY)
Projektiliiketoiminta (Karlos Artto, Miia Martinsuo, Jaakko Kujala, 2008)
Kiitos tästä kirjoituksesta. Yritin itse lukea projektin hallinnasta eri kirjoituksia ja tämän kirjoituksen myös luin. Toimitusprojektista terminä en ollut ennen tätä kuullut joten oli mielenkiintoista oppia myös tästä. Täytyy jakaa tämä kirjoitus kaverilleni. Hän siirtyy projektien vetämiseen työssään ja hänellä ei aikaisempaa kokemusta ole ollut tiimin jäsenenä enempää. Hän ilmeisesti aikoo projektinhallinnan koulutuksessa käydä, mistä saa myös sertifikaatin. Tämän koulutuksen myötä hänen kertoman perusteella saisi ainakin hyvän pohjan projektien hallintaan työssä.
VastaaPoistaTodella mielenkiintoista tekstiä. Projektin hallitseminen on kyllä oma haasteensa ja uskonkin, että on tärkeää olla tietoinen kaikista tekijöistä ja riskeistä. Esimerkiksi ilmeisesti HAZOP-poikkeamatarkastelu on erittäin hyvä tällaisiin. Itse olen ainoastaan niistä lukenut, oli aivan uusi tuttavuus itselleni. Hienoa että ollaan nykyään niin innokkaita kehittämään itseään.
VastaaPoista