Yksilöjohtaminen vaatii johtajayksilöitä
Thomas
Carlylen kynästä lähtenyt ajatus siitä, että johtaminen tapahtuu vain vahvan
henkilön kautta, on vallitsevan käsityksen mukaan ”todistettu” vääräksi. Yhtä
mieltä Carlylen kanssa on kuitenkin helppo olla siitä, että johtajuus on
yksilölähtöistä.
Daniel Golemanin kertoo artikkelissaan ”What makes a leader” emotionaalisen älykkyyden merkityksestä vuorovaikutustilanteissa. Artikkeli jäsentelee hyvän johtajayksilön ominaisuuksia ja jaottelee
sosiaalisen älykkyyden viiteen kategoriaan: itsensätuntemiseen, itsensä
säätelyyn, motivaatioon, empaattisuuteen sekä sosiaalisiin taitoihin.
Analyyttinen
ja kriittinen itsetutkiskelu on varmasti hyödyllistä ja tähän olisi mielestäni
enemmänkin syytä panostaa jo opiskelun alkuvaiheessa, jolloin tapoja johtaa tai
tapoja toimia eri johtajuustilanteissa vasta harjoitellaan tai kun niitä
omaksutaan.
Artikkelin
mukaan sosiaalinen älykkyys myös lisääntyy iän myötä. Artikkeli kyseenalaistaa
useimmat johtajuuskurssit ajan ja rahan hukkana.
Goleman
perustaa väitteensä siihen, että näissä kouluissa keskitytään väärään alueeseen
aivoissa. Golemanin artikkelin mukaan sosiaalinen älykkyys syntyy Limbiinisessä
järjestelmässä, joka osallistuu autonomisten toimintojen, motivaation ja
tunteiden säätelyyn.
Sosiaalinen
älykkyys yhdistettynä psykologisiin taitoihin auttaa varmasti johtajaa
rakentamaan yksilöä motivoivia johtamisjärjestelmiä.
Toisaalta
sosiaalinen älykkyys tai erityisesti sen puute tai huomiotta jättäminen saattaa
vaikuttaa negatiivisesti henkilöstön työtehoon tai yksilöiden ohjaamiseen.
Mielenkiintoinen
artikkeli on myös Dee W Hockin ”The end of superman” ja erityisesti George
Bernard Shawin osio ”From the hero to zero”.
Artikkeli
auttaa ymmärtämään kokemuksen ja toimintaympäristön tuntemisen merkityksen. Kyky
olla kukkulan kuningas tutussa ympäristössä ei takaa menestystä eri kontekstin
johtajuustilanteessa toisaalla.
Jos
johtajayksilön merkitys olisi vähäinen, olisi kaikkien menestyvien yritysten
takana Gary Yukl:in tai Peter F Druckerin kuvaaman kaltainen
prosessiorganisaatio kulttuuri, viittaus artikkeliin ”What Makes an Effective
Excecutive”.
Näin
ei kuitenkaan ole. ”Tuttu ja turvallinen” toimintatapa kuvaa mielestäni hyvin
itseohjautuvia prosesseja. Tehtävien suorittaminen ei välttämättä vaadi lainkaan
ajatustyötä, jolloin työ lamauttaa tekijänsä ja jonka seurauksena organisaatio-
kulttuuri tappaa innovaatiot sisäsyntyisesti.
Toki
prosessijohtamisestakin tarvitaan. Päivittäiset tehtävät, kuten laskujen maksu,
palkkojen lasku ja tietyt kirjanpitotoiminnot suorastaan vaativat
itseohjautuvia prosesseja toimiakseen.
Organisaatio
voi siis olla hyvä ongelmien ratkaisija sekä perussuorittamisen tavarajuna,
mutta samalla itseään näivettävä jäykkä ja jähmeä siirappi, joka ei leviä öljyn
tavoin vaan jämähtää paikoilleen lopulta kovetuttuaan muuttumattomaksi
selkeärajaiseksi hyödyttömäksi tahraksi pöydällä.
Muutosjohtaminen
Johtajayksilön
merkitys kasvaa erityisesti siirryttäessä management-tasoisesta tarkastelusta
leadership-tasoiseen tarkasteluun.
Pyrittäessä
hyvästä parhaaksi (Level 5 Leadership) täytyy organisaation sopeutua jatkuvaan
toimintaympäristön muutokseen. Vaikka prosessit toimisivat täydellisesti, tilanne
kuvaisi aina vain nykyhetkeä.
Maailma ympärillämme kuitenkin muuttuu
jatkuvasti; ajatusten, trendien ja toimintatapojen muuttuessa myös yrityksen
täytyy muuttua.
Jim Collins
kuvaa mielestäni hyvin Amerikkalaisen terästeollisuuden ongelmia laajamittaisen
teräksen maahantuonnin edessä. Bethlehem Steel’s toimitusjohtaja oli kyllä
tunnistanut liiketoiminnan kehittymistä haittaavan ongelman, mutta päätyi
käyttämään toimintaympäristönmuutosta syynä epäonnistua. Samaan aikaan Nucor:in
Ken Iverson näki tilanteessa mahdollisuuden. ”Teräs on painavaa eikö olekin
hienoa! Kilpailijoiden täytyy rahdata teräkset laivoilla toiselta puolelta
maapalloa”
Hyvästä
mahtavaksi; leadership-johtajuus perustuu parhaimmillaan uskottavaan tarinaan,
jonka kaikki pystyvät ymmärtämään ja jossa jokainen haluaa olla mukana. Tarina
ohjaa sadun henkilöt oikeaan suuntaan. Näin käy parhaimmillaan myös
tosielämässä.
Hyvä
tarina antaa työlle merkityksen, merkityksellistä työtä tekevät ovat
innostuneita. Tarina kertoo myös suunnan, kuljettu polku ohjaa arvoja ja nostaa
yksilöiden vahvuuksia esiin.
Level
5 Leadrship-artikkelin esimerkki Jack Welchistä, joka oli General Electricin
pääjohtajana 1981–2001 yrityksen noustessa hyvästä mahtavaksi. Yritys ammensi
työnsä hedelmät suurimmasta substanssistaan eli oman henkilökuntansa osaamista,
kokemuksista ja näkemystä. Johtamiskäytännöt korostivat vahvaa missiota ja
konkreettisia arvoja. Welch jalkautti suuntaviivat
keskijohtoon, joka edelleen juurrutti ne tiimeihinsä ja siten aikaansaivat luottamuksen
hengen suorapuheisuuden, avoimuuden ja kiitoksen antamisen keinoin.
Luottamus
ja työn merkityksellisyys nousi suuremmaksi kuin pelkkä rahallinen kompensaatio
olisi edellyttänyt. Yrityksen johtaminen ei enää perustunut pelkästään
managementin peruskiveen eli vaihdantaan, eikä esteen ylitykseen rimaa hipoen.
Yrityksen
menestystarinasta on julkaistu useita kirjoja. Vuonna 2005 Jack Welchin
julkaisema kirja "Winning / Voittajaksi", soveltuu ”muuan” Bill
Gates:in mukaan "jokaiselle opiskelijasta toimitusjohtajaan".
Innovaatiojohtaminen;
Mielestäni Ledership-johtajuuden taustalla on usein myös vahva
innovaatiojohtamisen kulttuuri.
Jokainen
varmasti yhtyy mielipiteeseen siitä, että ilman innovaatioita ei synny
keksintöjä tai liiketoimintaa. Ilmeisen helposti kuitenkin unohdetaan, että
ideat vaativat jatkojalostamista ja toimintojen jatkuvaa edelleen kehittämistä.
Tuote
tai palvelu ei koskaan tule valmiiksi. Maailma on täynnä esimerkkejä tuotteista
jotka tullessaan valmiiksi on jo tehnyt itsensä tarpeettomaksi tai eivät enää
herätä ostajakunnassa minkäänlaisia intohimoja. Uusia ja parempia tekniikoita sekä
toimintatapoja kehitetään jatkuvasti, siitä huolimatta Kodakin, Betamaxin ja
Nokia kaltaiset virheet toistuvat vuosikymmenistä ja sukupolvista toiseen.
Usein
suuressa rakenteellisessa muutoksessa kaiken tututun ja turvallisen alta
sahataan pohja pois. Näissä tilanteissa muutosjohtajuuden peruskivi vahva visio
paremmasta korostuu. Usein kuitenkin visiot ovat abstrakteja ympäripyöreitä
kasvottomia möykkyjä. Selkeä visio ja hyvin rakennettu strategia on roadmap
oikeaan suuntaan, se ohjaa jokaisen yksilön samalle polulle ja yhteiseen
ihanaan loistoon.
Selkeät
suuntaviivat ja tavoitteet ovat paitsi menestyvän yrityksen, mutta myös
onnellisen parisuhteen kulmakivi. On hyvä muistaa että organisaation
pelinappulat on samanlaisia ihmisiä organisaation ylä- ja alapäässä, kaikilla
on samat perustarpeet ja pääpiirtein samansuuntainen elämäntarina (isosta
kuvasta tarkasteltuna).
Hajautunut johtajuus
Hajautunut
johtajuus on johtajuustutkija Leena Seppäsen (Aalto Yliopisto) mukaan yksi
ajanjaksomme merkittävimmistä johtajuusteemoista. Tutkiessani hajautunutta
johtajuutta pintaraapaisuna tämän blogikirjoituksen taustana olevaa esseetä varten, havaitsin että alueesta on
kirjoitettu hyvinkin ristiriitaisia artikkeleja ja tieteellisiä julkaisuja.
Mielestäni
esimerkiksi eräässä Tampereen yliopiston opinnäytetyöstä lukemani ajatus ”Parvessa
on johtajuutta, mutta ei pysyvää johtajayksilöä” on kuitenkin osaltaan
harhaanjohtava. Lintujen muuttotarvehan ”motiivi” selittyy fysiologisilla
seikoilla. Toisekseen lintuparviahan ohjaa lintujen ominainen magneettikenttiä
tunnistava aisti. Vaikka parvella ei näennäistä johtajaa olekaan, tapahtuu
johtajuus aisteihin perustuvan havainnoinnin kautta yhteisen päämäärään
tavoitellen. Osa muuttolinnuista on leutojen talvien seurauksena menettänyt tämän
kyvyn tunnistaa ympäristön muutoksia. Jos lintu päättää jäädä talvehtimaan Suomeen,
käy sille samoin kuin paikolleen jääneelle asiantuntijaorganisaatiolle.
Hajautunutta
johtamista esiintyy useimmiten asiantuntijaorganisaatioissa. Asiantuntijaorganisaation
ohjaaminen on varmasti hankalaa, mutta arvonsa tuntevaa yksilöä voi
kettumaisella viekkaudella ohjata hänen omien mielenkiinnon kohteidensa kautta.
Asiantuntija tunnistaa oman kenttänsä ympäristön muutokset, joiden varjolla
yksilöä voi esim. jatkokouluttaa tai jatkojalostaa hänen omaa
erityisosaamistaan kunnioittaen ja siten viitoittaa polku uudelleen strategian
mukaiseksi tekemiseksi.
Eräs
hajautuneen johtajuuden ilmiö on myös erilaisten järjestelmien käyttö
johtamisen tukena. Järjestelmät ovat loistava apu analysoitaessa missä ollaan
ja mihin suuntaan ollaan menossa. Exceleitä pyöritellessä saattaa jopa joskus tuntua
siltä, että organisaatioita voidaan helposti ohjata numeroilla ja erilaisia
järjestelmiä hyväksikäyttäen. Tämän hajautuneen johtajuuden ilmiön vaarana on
se, että kukaan ei katso kokokuvaa siitä, mitä organisaatio tuottaa tai mihin
se vaikuttaa.
Esimerkki-case
BP Spill kuvaa mielestäni parhaiten problematiikkaa numeroilla ja järjestelmillä
johtamisen kipupisteistä. Entinen talousjohtaja nostettiin pääjohtajaksi,
näkymä ei lisääntynyt ja valta kasvoi. Säästöohjelmat rapauttivat
turvallisuutta ja lyhyellä tähtäimellä saavutetut säästöt ohjasivat yrityksen
noidan kehään ja lopulta koko yrityksen yhden aikamme suurimman
ympäristökatastrofin arkkitehdiksi ja omistajaksi.
Pienemmässä
mittakaavassa järjestelmät saattavat pelkillä taloudellisilla mittareilla
tarkasteltuna näyttää jonkin kokonaisuuden kannalta erittäin tärkeän yksikön
jopa kuluttavan resursseja ja siten ohjata yrityksen toimenpiteisiin, jotka
eivät ole pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna yrityksen strategian, kilpailukyvyn
edes kannattavuuden kannalta järkeviä toimenpiteitä.
Toisena esimerkkinä
mainittakoon ABBn päätös ajaa alas Vaasan tuotantolaitos ja jonka henkilöt
myöhemmin perustivat Vacon:in. Sisäpiirin lähteistä saamani tiedon mukaan
Vaasan yksikkö oli kannattava, mutta yritys halusi vähentää kustannuksia
edelleen huomioimatta sitä, että yrityksen suurin substanssiarvo muodostuu
henkilöstöstä, eikä itse liiketoiminnasta vaikka näin usein harhaisesti
kuvitellaankin.
Nykyisin
Vacon syö ABB:n kakkua pienissä AC-driveissa ja käytöissä 2-5% vuosivauhtia,
joka tarkoittaa noin 400m€ siivua ABB:n kassasta vuosittain.
Yhteenveto
Vaikka
on mielenkiintoinen ajatus purkaa erilaiset johtajuustilanteet osiin ja
tarkastella niitä kulloisenkin tulokulman kautta ymmärrettävissä osissa,
mieleen tulee toisaalta pelko kadotetaanko yksittäisen asian tarkastelun
seurauksena kokonaisuuden hahmotus ja onko ylipäätään järkevää arvioida
tilanteita pelkästään yksittäisiä teemoja tai johtoajatuksia seuraten.
Mikä
sitten johtaa kokonaisuuden käsityksen hämärtymiseen? Osasyynä ovat varmasti
erilaiset järjestelmät! Yksittäisten
toimintojen reaaliaikainen mittarointi saattaa aiheuttaa tilastollisesti
harhaisen käsityksen suunnasta ja toiminnan tärkeydestä. Toki
porautuvaa analyyttistä tarkastelua tarvitaan, mutta se ei saa suoraan ohjata
koko laivan suuntaa.
Analyyttisen
tarkastelun ja vahvan kvartaalitalouden trendi ja toimintatapa on saanut jatkua
pitkään vaikka toimintatavan ongelmia on laajalti tunnistettukin. Itse uskon,
että suurin syy lyhytnäköiseen voittojen kotiuttamistrendiin on
piensijoittajien vahva mukaan tulo pörssiyhtiöiden omistajiksi. Trendi on
aikaan saanut pelikulttuurin, jossa omistamisesta on tullut toissijaista ja
jopa johdannaisista sekä osakkeiden lyhyeksi myymisestä on tullut arkipäiväistä
sijoitustoimintaa.
Lähteet:
Thomas Carlyle
What makes a leader, Daniel Goleman
Dee
W Hockin, The end of superman
George Bernard Shawin, From
the hero to zero
Peter F Druckerin, What Makes an Effective Excecutive
Jim Collins, Level 5 Leadership
Aalto Yliopisto Muutosjohtamisen luennot, Leena Seppänen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti