Blogi kirjoituksen teemana on organisaation
muutos, mutta miksi muutosta ylipäätään tarvitaan?
Tähän kysymykseen vastaa mielestäni hyvin slogani ”jos tahdomme kaiken pysyvän
ennallaan on kaiken muun muututtava” Giuseppe Tomasi di Lampedusa (1959) II Gattopardo – Tiikerikissa.
Voidaankin todeta, että blogin aihepiiri koskettaa
meistä jokaista. Niitäkin jotka haluaisivat että mikään ei muutu.
Organisaation muuttaminen
Kaikkien muutosteorioiden äitinä pidetään Scheinin
ja Lewinin jääpalamallia sulattaminen muuttaminen ja jäädyttäminen. Tämä
toimiikin hyvin runkona ja työkaluna itse muutostilanteessa. On syytä kuitenkin
muistaa, että organisaation pelinappulat ovat ihmisiä. Porautuvampaa
tarkastelua tarvitaan, jotta voidaan ottaa huomioon erilaiset tilanteet,
ihmistyypit ja vallitseva organisaatiokulttuuri, sekä näin aikaan saada
tavoiteltu muutos organisaatiossa tai sen toiminnassa. Asioita on siis syytä
tarkastella eri perspektiiveistä ja eri katseluetäisyyksiltä.
Mikro ja makronäkökulma
Esimerkki nuorallatanssijasta kuvaa mielestä
erittäin hyvin mikro- ja makrotasoisen tarkastelun eroavaisuuksia. Mikrotasolla
huomio kiinnittyy vaijeriin ja paikallisiin tapahtumiin, kun taas makrotasolla
mikrotasoiset olosuhdemuutokset jää usein kokonaan havaitsematta fokuksen
kiinnittyessä horisonttiin, päämäärään ja ehkä jopa tuleviin haasteisiin.
Toimintaympäristö
Yhtenä näkökulmana on syytä käyttää myös
toimintaympäristön vaikutusta, sillä vaikka tuotteen tai organisaation tuotos
pysy stabiilina kaikki muu ympärillä muuttuu.
Muutoksen ymmärtäminen
Muutos tilanteissa tulisi muutosta ja erityisesti
muutospaineen alla olevaa organisaatiota pyrkiä ymmärtämään ja arvioimaan
kokonaisvaltaisesti. Muutoksen vaikutuksia tulisi tarkastella eri tasoilta, eri
näkökulmista ja eri tarkasteluetäisyyksiltä. Eri tarkastelunäkökulmat saattavat
nostaa esiin ongelmakohtia, mahdollisesti jo ennen kuin itse ongelmaa on edes syntynyt.
Eri näkökulmien lisäksi muutosta ja muutoksen keskiössä olevaa organisaatiota tulisi
tarkastella siten, että huomioidaan muutoksen vaikutukset, laajuus, toimintaympäristö,
organisaatiokulttuuri ja ennen kaikkea ihmiset joita muutos koskettaa.
Muutosvastarinta
Organisaatiot muuttuvat jatkuvasti. Artikkelin
March, J (1981) Footnotes to organizational Change. Admistrative Science Quarterly Vol.26, no.4.pp
563-577 esimerkki esiin nostaa poliittisten ja julkisten organisaatioiden
ongelmat, jossa muutosprosessit on erittäin selkeästi kuvattu ja hyvin
dokumentoitu, mutta mitään muutosta ei kuitenkaan tapahdu tai muutos kaatuu
vastustukseen.
Itse mieluummin kutsuisin muutosvastarintaa vastaväitteeksi,
jossa kritiikin esittäjä osoittaa sitoutumisensa organisaatioon ja jopa
kiinnostuksensa itse muutokseen, mutta kaipaa vielä toiminnan muuttamiseksi
rationaalisia syitä ostaa ajatus itselleen.
Johtamista voisi verrata myyntiin. Kun johtaja saa
myytyä strategian ja vision organisaation pelinappuloille, toimii jokainen ”sierain
pari” motivoituneena, yrityksen strategiaa toteuttaen ja nostaen siten
yrityksen loistoon. Ajatus on yksinkertainen, mutta toteutus sitäkin
haasteellisempi. Jokainen ihminen kuin on oma yksilönsä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti