Blogi kirjoitus kuvaa Googlen organisaatiota, toimintatapaa ja yrityskulttuuria. Ymmärtääkseen Googlea täytyy
tätä mammutti organisaatiota pystyä ensin hahmottamaan tai määrittelemään ja
vasta sitten analysoimaan syvällisemmin.
Google
on paitsi maailman suurin hakukone, videopalvelu Youtube:n omistaja, mutta myös
merkittävä uuden tekniikan kehittäjä ja luoja. Huolimatta teknisestä
osaamisestaan ei yrityksen palveluita ole kuitenkaan sidottu mihinkään alustaan
tai rautaan vaan ne toimivat kaikissa laitteissa kaikkialla maailmassa.
Se miten Google on asemansa ansainnut selviää
tarkastelemalla yrityksen lyhyttä, mutta sitäkin värikkäämpää historiaa. Google
perustettiin 10 vuotta sitten täysin valtavirrasta poikkeavalla
ansaintalogiikalla. Googlen ansaintalogiikka perustuu sponsorointiin. Palvelut
tarjotaan ilmaiseksi ja ne rahoitetaan mainoksilla. Koska kuluttaja ei maksa
palveluista mitään on Googlen kanssa on erittäin vaikea kilpailla. Valtavan
kassansa turvin yritys pystyy panostamaan uusiin mediaseksikkäisiin
toimialoihin, tuotteet kehitetään yhdessä globaalin verkoston kanssa, jolloin käytännössä
jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa tai olla tekemässä jotain suurta. Lisäksi
yritys tarjoaa kehittäjilleen ja yhteistyökumppaneilleen mahdollisuuden ansaita
yhdessä. Adwords ja Adsence palvelut maksavat klikkauksista, jotka myöhemmin laskutetaan
sponsoriasiakkailta, näin jopa jokainen yksittäinen kotisivun ylläpitäjä voi
ansaita Googlen kohdennetuilla mainoksilla ja jolloin Google saa käytännössä ilmaiseksi
tuotteiden kauppapaikkojen mainokset kolmansien osapuolten palvelimilta ympäri
maailmaa. Samanaikaisesti näennäisesti ilmaiset palvelut houkuttelivat nopeasti
uusia käyttäjiä, yritys onkin kasvanut nopeammin kuin yksikään yritys aiemmin.
Vahvaan
tarinaan perustuva leadership johtajuus ja uudet ideat hyväksyvä ilmapiiri, on
houkutellut luovaa, tavoitteellista, osaavaa henkilökuntaa. Kun työssä on kivaa
ei tunteja lasketa. Google onkin tehnyt työntekijöiden työstä hyväpalkkaisen
harrastuksen. Samalla kun yrityksen ns. ”perhe” huolehtii työntekijän lähes
kaikista tarpeita, voi työntekijä panostaa käynnissä olevaan projektiin 100%:sti.
Googlen menestystarina onkin tehnyt yrityksestä yhden halutuimmista ja
valovoimaisimmista työpaikoista koko maailmassa.
Strategia
Googlen
strategia on mielenkiintoinen yhdistelmä Applen käyttämää maailman valloitus visiota
sekä vapaata ja hippimäistä nuorisokulttuuria, jossa kaikkien kukkien annetaan
kukkia. Valtavat resurssit ja mainonnasta saatavat miljardit mahdollistavat
kokeilut ja palvelun muokkaukset eritoimialoilla. Kehitystyötä voidaan jatkaa
niin kauan kun on tarpeen, eli siihen asti kunnes palvelu lyö läpi. Esimerkiksi
Google + palvelua edelsi kaksi eri palvelua jotka kuopattiin. Palautteet positiivisista
käyttäjäkokemuksista yhdistettiin ja luotiin nykyinen Google plus palvelu,
jonka läpilyönnin varmistamiseksi yrityksen toinen ns. paikannuspalvelu
Lattitude integroitiin osaksi Google plussaa. Näin pakotettiin ihmiset
liittymään palveluun, vaikka he eivät sosiaalisenmedian profiilia muuten olisi
halunneet luodakaan.
Toinen mielenkiintoinen strateginen näkökulma on
co-creation alustojen käyttö laajalla rintamalla. Tämä on mahdollistanut sen,
että yrityksen ei enää tarvitse keksiä kaikkia uusia ideoita itse, vaan he ovat
voivat osin ulkoistaa tämän palvelua käyttäville ihmisille. Itsekin Google
lasit projektiin ilmoittautuneena havaitsin miten Google pyrki kehitysyhteisön
avulla löytämään kehittämälleen tekniikalle käyttösovelluksia eri aloilta.
Jakamalla tekniikkaa ensin ilmaiseksi Google sai kerättyä valtavan argumentti
arsenaalin, suuren fanijoukon, sekä valmiit markkinat jonne tuotetta voi jaella
ilman sen suurempia myyntiponnisteluja. Toisin sanoen siinä vaiheessa kuin
toisentyyppisellä ansaintalogiikalla toimivat yritykset panostavat mainontaan
ja pyrkivät myymään tuotteitaan voi Google myydä mainoksia ja jopa ansaita
kilpailijoidensa markkinointitoimenpiteistä.
Resurssit ovat valtavat Google
osaa lähes kaikki kielet ja osaa hakea tietoa myös muiden kielialueiden
tietokannoista. Näin ollen co-creation yhteistyölle ei ole olemassa edes
kielialue rajoja maantieteellisistä rajoista puhumattakaan.
Ryhmät ja organisaatiomalli
Googlen organisaatiossa on käytössä mitä suurimmassa
määrin HPWS High Performance Work System (Buchanam & Huczynski
Organizational behaviour 2009). Sitä voi kuvata seuraavilla elementeillä:
kilpailukyvyn parantaminen organisaation joustavuuden ja tuotteiden laadun
avulla, työntekijöiden valtaistaminen, sitoutumis-, päätöksenteko- ja
sopeutumiskyvyn parantaminen, sekä johtajan roolin uudelleen määrittäminen.
Toki tämän kaiken aikaansaaminen vaatii huomioimaan laajasti työntekijöiden
yksilölliset erot kiinnostusten ja odotusten eli motivoitumisen suhteen. Kun
tarkastellaan Googlen organisaatiota syvemmältä, eri toiminnot muodostivat
ryhmiä eli tiimejä. Tiimi muodostuu pienestä joukosta ihmisiä, joiden taidot
täydentävät toisiaan. He ovat sitoutuneita yhteiseen tarkoitukseen,
suoritustavoitteisiin ja toimintatapaan, joista he kokevat olevansa
yhteisvastuussa (Kazenbach&Smith, 1993). Tämä tiimityimisen laajalti
hyväksytty kuvaamistapa vaikutti olevan relevantti myös Googlen kohdalla. Työn
teko perustuu tiimityöskentelyyn, tekemiseen joissa henkilöiden vahvuusalueita
aidosti pyritään hyödyntämään.
Tiimiytymistä oli tehostettu
palkkiojärjestelmällä, jossa ansiotaso on riippuvainen paitsi tuloksesta, niin
myös työkavereiden arvostelusta. Se missä Googlen tiimit varmasti eroavat
monien muiden yritysten tiimeistä piilee siinä että Googlella hyödynnetään
samanaikaisesti lähes kaikkia ryhmän integraatioon vaikuttavia teorioita.
Balance theory (Newcomp) perään kuuluttaa samankaltaisuutta, yhteisiä päämääriä
ja asenteita. Googlen tapauksessa valtaosa työntekijöistä on samaa ikäluokka ja
heillä vaikutti olevan tehtävänannon videoiden viestin mukaisesti myös
samansuuntaiset intressit.
Vaihtoteoria
(Exchange theory) perustuu yksilöiden vuorovaikutuksen kulu/hyötysuhteen arviointiin.
Googlen käyttämä palkkiomalli edesauttoi vuorovaikutuksen syntyä, jopa siten
että se ennalta ehkäisee konfliktien syntyä. Jos konflikteja syntyisi
vaikuttaisi ne suoraan omaan tilipussiin. Googlen valovoimaisuuden vuoksi
mielestäni myös sosiaalisen identiteetin teoria (Hoggs & Turner, 1985)
täyttyy, Googlelaiset haluavat kuulua ryhmään ja ennen kaikkea Googleen, sillä
työnantajan brändi arvo CV:ssä varmasti osaltaan vaikuttaa työpaikan valitaan
Googlen eduksi.
Väittäisin
myös, että koska monet Googlelaiset ovat oman alueensa parhaita asiantuntijoita,
voidaan yrityskulttuuri jo perehdytysvaiheessa kaataa päälle toimintatapojen ja
normien muodostuessa vahvojen roolien kautta. (Mullen & Cooper,1994).
Valta
Vallankäytön
ilmentymiä kirjan Organizational Behaviour (Buchanan&Huczynski, 2010) mukaan ovat mm. palkitseva, pakottava,
tavoitteellinen, lakiin perustuva ja asiantuntija johtajuus.
Googlella
kaikki valtaan ja ohjaukseen tai rajoittamiseen liittyvät elementit oli
vahvasti liimattu ja upotettu rakenteisiin sekä sidottu osaksi yrityksen
organisaatiokulttuuria.
Havaintoni
mukaan Googlea ohjataankin enemmän arvoilla ja jopa moraalilla kuin suoranaisella
vallankäytöllä.
Arvot
Arvo
on yksilölle tai ryhmälle ominainen, eksplisitinen tai implistinen käsitys
toivottavasta, joka vaikuttaa käytettävissä olevien toiminnan keinojen ja
päämäärien valintaan. (Kluckhohn, 1969)
Googlen
arvot ja normit tuntuivat olevan kaikkien huulilla. Arvojen arvioimisen tekee
mielenkiintoiseksi erityisesti se, että Googlen toimintaympäristö on aidosti
globaali. Yhtiö toimii käytännössä kaikkialla. Globaalin toimintaympäristön
vuoksi yritys joutuu sopeutumaan eri toimintaympäristöjensä arvoihin,
rajoituksiin, uskontoihin, ja lakeihin. Tämä onkin perusedellytys sille, että
toimintaa voidaan harjoittaa myös suljetuissa diktatuureissa.
Toimintaympäristö
ja sen synnyttämät tilanteet ovat otollinen pohja arvoristiriitojen synnylle,
erityisesti silloin kun toiminta on ristiriidassa yrityksen tai sen työntekijän
arvojen kanssa. Googlella arvoristiriitoja pyritään tietoisesti välttämään
sekoittamalla eri kansallisuudet keskenään sekä irrottamalla ihmiset omasta
kotimaastaan, perheestään ja kavereistaan. Monilla Googlereilla kaverit
tuntuivatkin löytyneen organisaation sisältä? Tyypillisesti kavereiden ja
”perheen jäsenten” arvopohjan eroja on helpompi sietää. Monikansallisesta
joukosta on myös vaikea löytää yhteisiä arvojen perusoletuksia, tämän ansiosta
ristiriitoja voidaan käsitellä objektiivisemmin, konteksti sidonnaisuuden
puuttumisen vuoksi. Havaintoni mukaan Googlen organisaatiokulttuuri on juuri se
avain siihen, joka ohjaa työntekijää irti vallitsevista asenteista ja
olettamista.
Organisaatiokulttuuri
Googlella
on valtavien rahallisten ja teknologisten resurssien lisäksi valtavasti omia
resurssejaan eli työntekijöitä. Nopea kasvu on edellyttänyt jatkuvaa rekrytointi
prosessia. Väittäisin että tyypillisen Googlerin speksit onkin aika tarkkaan
määritelty etukäteen, vaikutti myös siltä että yrityksen henkilökunta on kuin
yhdestä muotista valettu. Silmiinpistävää oli erityisesti yrityksen perehdytysohjelma,
jolla siirrettiin yrityksen luoma yhteistyökulttuuri kaikille uusille
työntekijöille. Tietyntyyppisen ajattelumallin istuttaminen (aivopesu) vaikutti
systemaattiselta opiskelija- ja uskonnollisten riittien yhdistelmältä.
Toiminnan
tarkoitus on todennäköisesti se, että kun uusi työntekijä käy läpi tämän, ehkä
jopa hieman nöyryyttävän rituaalin, kokee se heti kuuluvansa työporukan
sisäpiiriin, vaikka olisikin juuri aloittanut. Kulttuurin (perheen) syvin ydin
tuntui olevan tarpeiden tyydyttäminen (Nevis,1983). Työntekijä sitoutetaan
yrityksen tarjoamilla eduilla, kuten ilmaisella ruualla, pesula palvelulla,
päivähoidolla, ilmapiiriä nostattavilla juhlilla, kuntosaleilla ja työkavereiden
arvioon perustuvalla bonuksella.
Googlelta
vaikuttaa myös puuttuvan ulkoinen kontrolli lähes kokonaan, toisaalta usein oma
kontrolli ja moraali ovat suurempi voima tai motivaattori kuin yhdenkään
esimiehen antama määräys. Oman leimansa antoi myös vahva yksilöä korostava
joukkue henki. Työntekijöiden ajatuksia olivat: olen valittu tai osaava
huippuosaaja. Kaikesta yksilö lähitöisyydestä huolimatta työntekijät olivat
täysin sidottuja kollegoihin ja tiimeihin jopa palkkauksensa osalta.
Yritys
kertoo suosivansa urakiertoa uraputken sijaan, työntekijä voi siksi helposti
hakeutua toiseen maahan tai tehtävään erillisissä rekrytointitilaisuuksissa.
Koska urakierto vaatii hakemista uusiin rooleihin on työntekijän pidettävä omaa
osaamistaan yllä omatoimisesti. Työnantaja on toisin sanoen ulkoistanut
Competece managementin työntekijöilleen. Toki Googlen urakiertomalliin saattaa
liittyä myös negatiivisia piirteitä. Itse jäin miettimään tämän mallin ns.
mitalin toista puolta. Dokumenteista ei selvinnyt se, että käytetäänkö
urakiertoa hyödyksi myös hankalien tyyppien siirtämiseen paikkoihin jossa he ovat
vähemmän haitallisia.
Joka tapauksessa yrityksessä on hyvä fiilis ja tekemisen
meininki. Uudet työntekijät otetaan avosylin vastaan, perehdytys ohjelma on
kattava ja jolla vallitseva kulttuuri saadaan tehokkaasti siirrettyä myös
uusien newglereiden ajatusmaailmaan.
Pohdintaa
Mielenkiintoinen
kysymys on se, että mitä tapahtuu kun markkinoilla on vain yksipeluri, menettääkö
Googlen arvo ja slogan ”Älä ole paha” silloin merkityksensä?
Jäin
myös miettimään, ovatko kaikki nykyisetkään ideat Googlen omia? Mitä tapahtuu
kun valta kasvaa liian suureksi, sillä jo nykyiselläänkin yritys hallitsee
käytännössä koko internetiä.
Lähteet:
http://www.google.com/intl/en/about/company/facts/culture/
http://www.youtube.com/watch?v=TBNDYggyesc
Lähteet:
Aalto
yliopisto Muutosjohtamisen moduuli (2013)
Buchanan
& Huczynski: Organizational behaviour, 2010 (painos 7)
http://googleblog.blogspot.fi/ http://www.google.com/intl/en/about/company/facts/culture/
http://www.youtube.com/watch?v=TBNDYggyesc
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2014/09/11/tyontekija-muutti-asumaan-tyopaikalle-aloitti-villityksen/201412679/12
VastaaPoista